مقاله درمورد اصول ارزشیابی توانمند ساز ی

مقاله درمورد اصول ارزشیابی توانمند ساز ی

مقاله درمورد اصول ارزشیابی توانمند ساز ی

"مقاله درمورد اصول ارزشیابی توانمند ساز ی مقاله درمورد اصول ارزشیابی توانمند ساز ی مقاله درمورد اصول ارزشیابی توانمند ساز ی مختصات طرح ارزشیابی توصیفی تغییر در مرجع تصمیم گیرنده درباره ارتقا دانش آموزان "

مشخصات فایلعنوان: اصول ارزشیابی توانمند ساز قالب بندی: wordتعداد صفحات: 8  محتویاتمقدمه مختصات طرح ارزشیابی توصیفی تاکید بر اهداف آموزش و پرورش به جای تاکید بر محتوای کتابها تغییر تاکید از ارزشیابی پایانی به ارزشیابی تکوینی تغییر مقیاس فاصله ای (20 - 0) به مقیاس تربیتی (در حد انتظار ، نزدیک به انتظار ، نیازمند تلاش بیشتر ) تنوع بخشی به ابزارهای جمع آوری اطلاعات تغییر در ساختار کارنامه تغییر در مرجع تصمیم گیرنده درباره  ارتقاء دانش آموزان و . . .   قسمتی از مقالهاصول ارزشیابی توانمند ساز عبارتند از : بهبود Improvement دارندگی اجتماعی Community Ownership فراگیری Inclusion مشارکت مردم سالارانه Democratic Participation عدالت اجتماعی Social Justicd دانایی محلی (بومی ) Community Knowledgeراهبردهای استناد محور Evidence – Based Strategies ظرفیت سازی Capacity Building یادگیری سازمانی Organizational Learning پاسخگویی Accountability مقدمه : طرح ارزشیابی توصیفی مشهور به ارزشیابی کیفی یا طرح حذف نمره ،‌تجربه نو آورانه ی برخاسته از عمل در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ایران است . این طرح بهصورت پیش آزمایشی در سال تحصیلی 82-81 اجرا و ارزشیابی شد . گزارش ارزشیابی طرح توسط نویسنده این مقاله که مجری این ارزشیابی بوده بلافاصله منتشر گردید (محمد حسن مقنی زاده1381)  . اجرای آزمایشی این طرح در چهار سال تحصیلی بعد ادامه داشته است .در قسمتی از یادداشت سر دبیر نامه ارزشیابی تحصیلی فصلنامه تعلیم و تربیت شماره مسلسل 70-69 بهار و تابستان 1381 آمده است : "... هدف اساسی سنجش و ارزش یابی ، ارتقای یادگیری دانش آموزان است و محتوا و چگونگی ارزش یابی ، ارتقای یاد گیری دانش آموزان را رقم می زند . اگر معلم بر حفظ کردن مطالب بی ارتباط تاکید کند ، دانش آموزان به یادگیری سطحی و طوطی وار روی می آورند . به همین دلیل است که گفته اند : " اگر می خواهید نظام آموزشی را بهبود بخشید ، شیوه های سنجش و ارزشیابی را اصلاح کنید . " نظام ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان یا ایدهئولوژی عملیاتی شده نظام آموزشی " ، معتقد است : یکی از موثر ترین و کارسازترین مجاری اصلاح نظام آموزش و پرورش تحلیل و نقد نظام ارزش یابی از آموخته های دانش آموزان...

مقاله درمورد اصول ارزشیابی توانمند ساز ی

مشخصات فایل

عنوان: اصول ارزشیابی توانمند ساز

قالب بندی: word

تعداد صفحات: 8

 

 

محتویات

مقدمه

 مختصات طرح ارزشیابی توصیفی

تاکید بر اهداف آموزش و پرورش به جای تاکید بر محتوای کتابها

تغییر تاکید از ارزشیابی پایانی به ارزشیابی تکوینی

تغییر مقیاس فاصله ای (20 - 0) به مقیاس تربیتی (در حد انتظار ، نزدیک به انتظار ، نیازمند تلاش بیشتر )

تنوع بخشی به ابزارهای جمع آوری اطلاعات

تغییر در ساختار کارنامه

تغییر در مرجع تصمیم گیرنده درباره  ارتقاء دانش آموزان

و . . .

 

 

 

قسمتی از مقاله

اصول ارزشیابی توانمند ساز عبارتند از :

  • بهبود Improvement
  • دارندگی اجتماعی Community Ownership
  • فراگیری Inclusion
  • مشارکت مردم سالارانه Democratic Participation
  • عدالت اجتماعی Social Justicd
  • دانایی محلی (بومی ) Community Knowledge
  • راهبردهای استناد محور Evidence – Based Strategies
  • ظرفیت سازی Capacity Building
  • یادگیری سازمانی Organizational Learning
  • پاسخگویی Accountability

مقدمه :

طرح ارزشیابی توصیفی مشهور به ارزشیابی کیفی یا طرح حذف نمره ،‌تجربه نو آورانه ی برخاسته از عمل در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ایران است . این طرح بهصورت پیش آزمایشی در سال تحصیلی 82-81 اجرا و ارزشیابی شد . گزارش ارزشیابی طرح توسط نویسنده این مقاله که مجری این ارزشیابی بوده بلافاصله منتشر گردید (محمد حسن مقنی زاده1381)  . اجرای آزمایشی این طرح در چهار سال تحصیلی بعد ادامه داشته است .

در قسمتی از یادداشت سر دبیر نامه ارزشیابی تحصیلی فصلنامه تعلیم و تربیت شماره مسلسل 70-69 بهار و تابستان 1381 آمده است : "... هدف اساسی سنجش و ارزش یابی ، ارتقای یادگیری دانش آموزان است و محتوا و چگونگی ارزش یابی ، ارتقای یاد گیری دانش آموزان را رقم می زند . اگر معلم بر حفظ کردن مطالب بی ارتباط تاکید کند ، دانش آموزان به یادگیری سطحی و طوطی وار روی می آورند . به همین دلیل است که گفته اند : " اگر می خواهید نظام آموزشی را بهبود بخشید ، شیوه های سنجش و ارزشیابی را اصلاح کنید .

" نظام ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان یا ایدهئولوژی عملیاتی شده نظام آموزشی " ، معتقد است : یکی از موثر ترین و کارسازترین مجاری اصلاح نظام آموزش و پرورش تحلیل و نقد نظام ارزش یابی از آموخته های دانش آموزان در سایه اهداف و آرمان های تصریح شده نظام آموزشی (برنامه درسی) است .

 مختصات طرح ارزشیابی توصیفی

منظور از روشهای توصیفی در ارزشیابی توجه به رویکردی که در آن معلم تغییرات و تحولات ایجاد شده در دانش آموز را با فنون متفاوت بررسی کرده و به صورت مشروح بر اساس شاخصهای پیشرفت و یا اهداف از پیش تعیین شده به اطلاع دانش آموز و والدین می رساند .

مشخصاً بعد از مصوبات 674 مورخ 5/2/81 مورخ 30/8/81 شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر تهیه طرحی برای تغییر نظام ارزشیابی تحصیلی و تربیتی تهیه و به اجرای آزمایشی گذاشته شد . اهداف اساسی این طرح به شرح زیر است :

بهبود کیفیت فرایند یاددهی – یادگیری

فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف فرهنگ بیست گرایی

تاکید بر اهداف آموزش و پرورش به جای تاکید بر محتوای کتابها

فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف حاکمیت مطلق امتحانات پایانی در تعیین سرنوشت تحصیلی دانش آموزان

افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی – یادگیری یا کاهش فشارهای روانی ناشی از نظام ارزشیابی موجود

محور اول : تغییر تاکید از ارزشیابی پایانی به ارزشیابی تکوینی

در ریکرد سنتی ارزشیابی ، عمدتاً معلمان تلاش می نمودند از نتایج یادگیری دانش آموزان ارزشیابی به عمل آورند و آن را به صورت نمره گزارش دهند . کمتر تلاش می شد که به نحوه و چگونگی یادگیری و بهبود آن توجه شود . در این الگوی جدید ارزشیابی ، معلم ، ارزشیابی را در خدمت یادگیری بهتر بینجامد . لذا نگاه وی به آن کاملاً تغییر می کند . ارزشابیهای او به گونه ای است که به یادگیری بهتر بینجامد . لذا ضعفهای عملکرد دانش آموزان و قوتهای آنها ، برای این منظور بررسی می شود که راهی برای برطرف کردن و یا بهبود آنها یافت شود ، نه این که صرفاً ضعفها منعکس شود . همچنین این الگوی ارزشیابی ، موجب می شود معلم خود را همسفر یادگیری دانش آموزان بداند و با آنها در مسیر حرکت کند ، نه کسی که در پایان راه ایستاده و منتظر است که مشاهده کند چه کسی زودتر به پایان راه (یادگیری )  می رسد .







محصولات مرتبط:
  • پاورپوینت درمورد تاثير نيروي باد در طراحي مخازن
  • پاورپوینت درمورد تاثیر افزایش کربن دی اکسید بر روی کره زمین
  • پاورپوینت درمورد تاثير آرايش بادبند ها بر رفتار سازهای فلزی در زلزله
  • پاورپوینت درمورد پیوندهای شیمیایی
  • پاورپوینت درمورد پیوند شیمیایی
  • پاورپوینت درمورد پوکی استخوان
  • پاورپوینت درمورد پره ها
  • پاورپوینت درمورد پاتولوژی استان کرمان
  • پاورپوینت درمورد بیماری فیزیولوژی قلبی
  • پاورپوینت درمورد بهداشت محیط مدارس
  • پاورپوینت درمورد بهداشت آب
  • پاورپوینت درمورد بسيج های اطلاع رسانی آموزشی
  • پاورپوینت درمورد بسته بندی بهداشتی مواد غذایی
  • پاورپوینت درمورد برنامه‌ريزی استراتژيک منابع انسانی و سند توسعه‌ی نيروی انسانی کشور
  • پاورپوینت درمورد برنامه ریزی آموزشی و درسی
  • پاورپوینت درمورد برنامه ریزی اقتصادی
  • پاورپوینت درمرود برنامه استراتژیکسوپرکورس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در کتابخانه اسکندریه مصر
  • پاورپوینت درمورد بررسی، مطالعه و توسعه نظام پیمانکاری فرعی و مبادلات مشارکتیSPXبر اساس روش UNIDO
  • پاورپوینت درمورد بررسی نقش تشكلها و مؤسسات و شرکتهای غير دولتي در نظارت بر اجراي سیاست های ابلاغی در اصل 44 قانون اساسی
  • پاورپوینت درمورد بررسی فراوانی انحراف سپتوم بینی در بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن در مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) تبریز
  • پاورپوینت درمورد بررسي دستگاههاي Photometry
  • پاورپوینت درمورد بررسي توليد به روش ماشينكاري به وسيله تخليه الكتريكي اسپارک
  • پاورپوینت درمورد بررسی پیش نویس لایحه قانون درآمدهای پایدار شهرداری ها
  • پاورپوینت درمورد بازیافت انواع زباله های پلاستیکی
  • پاورپوینت درمورد بازار کار اشتغال و بيکاري
  • پاورپوینت درمورد آئين نامه تشكيل و نحوه فعاليت دفاتر نظارت و ارزيابي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي
  • پاورپوینت درمورد آنتی بادی ها
  • پاورپوینت درمورد آنالیز فراصوت
  • پاورپوینت درمورد آناليز رياضي2
  • پاورپوینت درمورد آناتومی
  • پاورپوینت درمورد آمپول ترکیبی پیشگیری از بارداری
  • پاورپوینت درمورد آلياژهاي هوا فضا
  • مقاله درمورد آموزش پيش دبستاني
  • فروش پکیج فایل بیش از 100 فایل با فرمت wordمناسب رشته تاریخ
  • مقاله درمورد نظام آموزشی ژاپن
  • مقاله درمورد آموزش بزرگسالان
  • مقاله درمورد آموزش الکترونیکی
  • مقاله درمورد آموزش اثر بخش معلم از نظر گوردون
  • مقاله درمورد آموزش ابتدايي
  • مقاله درمورد آموزش، تنبیه، تشویق
  • مقاله درمورد افزايش رضايت شغلي معلمان
  • پاورپوینت رزم انفرادی -65 اسلاید
  • پاورپوینت آهن زنگ نزن -11 اسلاید
  • پاورپوینت نظریه ها و فرآیند ارتباطات سازمانی -143 اسلاید
  • تحقیق دباره زلزله -41 صفحه word
  • تحقیق درباره معرفي آب و هوا - 4 صفحه
  • پاورپوینت آدیپوکین ها
  • مقاله درباره آموزش و پرورش تطبیقی پیشرفته -118 صفحه word
  • سورس پروژه کرنومتر با vb-net
  • عنوتن مقاله:Internet service provider
  • پاورپوینت جامعه شناسي سياسي -187 اسلاید
  • زندگي نامه سعدی (word) 12 صفحه
  • پاورپوینت کاربرد فناوری اطلاعات در پزشکی -46 اسلاید
  • تحقیق درباره امنیت در سیستم عامل -30 صفحه
  • بعد حقوق بشری فقر در افغانستان-33 صفحهword
  • تحقیق درباره محرم-15 صفحهword
  • اصول حسابداری 1 - 418 اسلاید
  • پاورپوینت تحلیل حکمت هنر اسلامی-47 اسلاید
  • اصول فقه ( مبانی استنباط حقوق اسلامی )- 24 صفحهword
  • دانلود پاورپوینت اقتصاد اسلامی- 18 اسلاید
  • اصول اقتصاد ۲ (اقتصاد کلان) -284 اسلاید
  • کـیفرشـناسی و حـقوق زندانـیان - 26 صفحه
  • پاورپوینت درس اقتصاد خرد-257 اسلاید
  • حقوق اساسی(word) 82 صفحه
  • حقوق جزاي عمومي(word) 16 صفحه
  • پاورپوینت كارآفريني -63 اسلاید
  • کودک آزاری و حمایت‌های کیفری(word) 16 صفحه
  • پاورپوینت فناوري اطلاعات و تعليم و تربيت - 137 اسلاید
  • تحقیق درباره مدیریت(word) 39 صفحه
  • رياضيات و كاربرد آن در مديريت -291 اسلاید
  • حافظه های فلش (word) 14 صفحه
  • صندوق‌هاي قرض‌الحسنه (word) 18 صفحه
  • موضوع مقاله : سد -24 صفحه word
  • گزارش مالی-6 صفحه
  • دانلود پاورپوینت حامیان تولید ملی -12 اسلاید
  • پاورپوینت درباره مدیریت -64 اسلاید
  • تحقیق درباره آجر (word)15 صفحه
  • دانلود 0.Black Glassy Window 1.0 تم مشکی شفاف برای اندروید
  • دانلود پاورپوینت وب کاوی Web Mining
  • پاورپوینت اقتصاد كاربردي براي مديران- 14 اسلاید
  • فرهنگ سازمانی- 19 صفحه
  • پاورپوینت الكتريسيته I
  • پاورپوینت دستور زبان فارسی -103 اسلاید
  • پاورپوینت حقوق ارتباط جمعی - 74 اسلاید
  • مقاله درباره تصفیه فاضلاب -11 صفحهword
  • پاورپوینت ثبت فعالیت الکتریکی قلب واصول تفسیر الکترو کاردیوگرام
  • پاورپوینت رزم انفرادی -65 اسلاید
  • پاورپوینت در مورد کشور عراق